Log ind

Jeg har glemt mit kodeord. Send nyt kodeord via email

Periode | Renæssancen

Årstal | 1168

Årstid | Forår

Måned | April

Seneste emner
» Angels and demons on the run - Emery's fraværstråd
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyIdag kl. 19:03 af Sean

» I need you to hear the story - Genevira
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyIgår kl. 21:04 af Genevira

» Dont Think I dont know your guiltyness - Jake
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyIgår kl. 11:38 af Sasha

» Lena beware of the city - (Sean)
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyOns 24 Apr 2024 - 13:10 af Madelena Gray

» A sneaky human, and a metal vampire
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyMan 22 Apr 2024 - 21:10 af Renata

» Nothing is what it was... ~ Renata
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyMan 22 Apr 2024 - 20:24 af Renata

» 3 emnesteder til debat (afstemning)
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyMan 22 Apr 2024 - 15:56 af Sean

» Begyndelsen på venskab eller... ~ Genevira
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptyLør 20 Apr 2024 - 16:37 af Genevira

» I need help. Truly – Dr. Trott (fortids emne)
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) EmptySøn 14 Apr 2024 - 7:56 af Katrina

Mest aktive brugere denne måned
Sean
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Jake
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Sasha
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Renata
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Genevira
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Celenia
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Lenore
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Katrina
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Lori
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 
Edgar
Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba13Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba14Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Voteba15 

Statistik
Der er i alt 189 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Alysia

Vores brugere har i alt skrevet 164678 indlæg i 8725 emner

Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig)

Go down

Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig) Empty Livet for en bonde i middelalderen (Lidt hjælp til tiden - Frivillig)

Indlæg af Sean Søn 20 Mar 2016 - 10:25

Hej folk!

Dette er ikke noget man SKAL læse eller høre, bare fordi jeg er admin og har lagt det op -
mere var det noget jeg tilfældigvis fandt, mens jeg spiste min morgenmad. Jeg har fundet en video på youtube af "Metatron". Metatron laver små, historiske videoer om f.eks. hvorvidt man kan have sine sværd på ryggen og stadig trække dem på en god og hurtig måde - Men også om hvordan folk havde det på forskellige tidsaldre.

Nu kan han virke en anelse kedelig i længden, fordi han står bare og snakker. En ting jeg aldrig har haft et problem med - Men det virker godt at tegne imens man lytter Wink
Dette er blot for de interesserede eller folk der føler sig fuldstændig lost angående hvilken tid vi spiller i, her på Underworld. Jeg ved godt vi officielt er i renæssancen nu, men tingene ændre sig ikke bare fuldstændig fra den ene dag til den næste og derfor finder jeg stadig videoen relevant. Oh...Jeg burde måske nævne at det er en video der handler om den almindelige bonde i middelalderen og videoen er på ca. 23 minutter.

For dem der bare vil have pointerne og ikke magter at lytte, har jeg skrevet hvad jeg finder de vigtigste pointer, under videoen. Også fordi alt han siger ikke er relevant. Det er på engelsk. Enjoy! Smile




De vigtigste pointer:

- Bonden havde et hårdt liv. Dengang levede man efter feudalismen - Kort sagt at kongen/herskeren ejede alt jorden, han udlejede den til sine vasaller (Hertuger, baroner) og disse kunne igen have undervasaller, hvis deres lejede jord var meget stor. Nederst lå bonden, der arbejdede for vasallerne, ofte under dårlige forhold. Vasallerne var pålagt en troskabsed til kongen, så hvis kongen gik i krig, skulle de stille med soldater til militæret.

- De havde dårlige huse. Ofte stod bønderne selv for at bygge deres huse og dengang brugte man meget træ. Husene var ikke isolerede, så der kunne hurtigt blive koldt om vinteren. Dog kunne man bruge f.eks. kokasser til at fylde i sprækkerne, for at holde vinden ude. Ofte havde huset et lille rum til deres dyr, hvor dyrene blev taget ind om natten. Dette skyldtes at der kunne være mange ulve eller andre rovdyr udenfor. (I vores spille-verden, også andre monstre der nyder en lille ko...)

- Hygiejnen var dårlig. De gik ikke i bad hele tiden og man kendte ikke så meget til vigtigheden af at vaske hænder eller hvordan sygdomme blev spredt. De kunne tømme deres spande med afføring i samme flod, som de hentede drikkevand fra. Man vidste ikke meget om den slags, dengang.

- De havde mange ting at betale til, selv om de ikke var særlig rige. Kongen skulle have sin skat, kirken skulle have sin del af deres naturalier eller penge og de skulle betale leje for deres hjem. (I vores spille-verden vil der være en skat til kongen/herskeren af området og en leje for sit hjem og/eller jord)

- Fællesskab betød meget og man tænkte på familien frem for individet. Mange boede på landet for at passe landbruget og færre i byerne. (I vores spille-verden er lidt 50/50, da vi sætter pris på både landbrug og handlen i byen)
Håndværkere og andre var samlet i "Lav" eller "Laug" - En gruppe af byens f.eks. murere (og alle andre håndværkere), som tilsammen blev enige om priser og om hvorvidt en ny murer, der var flyttet til byen, måtte starte forretning der.

Denne pointe er en jeg selv vil påpege:
- Dengang havde man ikke det samme tøj som i sag. Man lavede tøj af læder, af uld og andet af den slags. Bomuld var dyrere og mest for de rige. Ofte havde tøjet ikke mange farver. Jo flere og tydeligere farverne skulle være i tøjet, jo svære var det at producere og jo dyrere var det at købe. Derfor var farvet tøj mest for de rige. (I vores spille-verden betyder det ikke så meget - Dog finder jeg det stadig vigtigt at påpege der ikke fandtes converse, høje hæle og jeans Wink )


Som nævnt er vi i dag i renæssancen, hvilket betyder mange ting er ved at forbedre sig. F.eks. er videnskaben ved at komme mere på banen, man lære mere om lægevidenskab, man udvikler krudt (selv om vi har haft det et stykke tid) og tøjstilen ændre sig. Bøger bliver mere udbredt...
Men dette giver stadig et godt standpunkt i forhold til hvor vi har været OG hvad man endnu kan se/være en del af i vores verden. Smile

For dem der orkede at læse og/eller se videoen, selvfølgelig xD
Jah...Jeg er lidt en nørd o.o

_________________
„When we are good, they never remember. When we are bad, they never forget.“

Can someone tell me what I'm thinking? I am starting to dig the crazy~
Sean
Sean
Admin

Antal indlæg : 10220
Reputation : 114
Bosted : Doomsville
Evner/magibøger : Forvandle sig til dæmon. Death-force manipulation. (se profil)

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum