Log ind

Jeg har glemt mit kodeord. Send nyt kodeord via email

Periode | Renæssancen

Årstal | 1168

Årstid | Forår

Måned | Maj

Seneste emner
» Why? What for? Honestly? - (Taliia)
Rowans Lektiehjælp EmptyIgår kl. 13:38 af Abigail

» My Only, My Own (Edgar)
Rowans Lektiehjælp EmptyIgår kl. 12:50 af Edgar

» Opdateret emnesteder (adminnyheder)
Rowans Lektiehjælp EmptyTirs 30 Apr 2024 - 12:37 af Sean

» I need you to hear the story - Genevira
Rowans Lektiehjælp EmptyMan 29 Apr 2024 - 10:24 af Lori

» Angels and demons on the run - Emery's fraværstråd
Rowans Lektiehjælp EmptyFre 26 Apr 2024 - 19:03 af Sean

» Dont Think I dont know your guiltyness - Jake
Rowans Lektiehjælp EmptyTors 25 Apr 2024 - 11:38 af Sasha

» Lena beware of the city - (Sean)
Rowans Lektiehjælp EmptyOns 24 Apr 2024 - 13:10 af Madelena Gray

» A sneaky human, and a metal vampire
Rowans Lektiehjælp EmptyMan 22 Apr 2024 - 21:10 af Renata

» Nothing is what it was... ~ Renata
Rowans Lektiehjælp EmptyMan 22 Apr 2024 - 20:24 af Renata

Mest aktive brugere denne måned
Edgar
Rowans Lektiehjælp Voteba13Rowans Lektiehjælp Voteba14Rowans Lektiehjælp Voteba15 
Abigail
Rowans Lektiehjælp Voteba13Rowans Lektiehjælp Voteba14Rowans Lektiehjælp Voteba15 

Statistik
Der er i alt 189 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Alysia

Vores brugere har i alt skrevet 164684 indlæg i 8727 emner

Rowans Lektiehjælp

Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 6 Maj 2013 - 20:09

Hej allesammen,

OPDATERET: Nu da de fleste starter i skole igen, vil jeg lige fremhæve dette lille emne og lade jer alle høre, at jeg endnu står til rådighed. Nu ikke kun til matematik, men ligeledes til fysik, kemi, dansk og engelsk!

GAMMEL: Jeg opdagede i chatten at der var et par stykker, som gerne ville modtage min hjælp med lidt matematik-forberedelse eller -træning til eksamen. I skal vide at jeg hellere end gerne vil hjælpe. Jeg har selv haft matematik på højt niveau i gymnasiet, og har ligeledes matematik på universitetet (jeg føler mig lidt gammel nu). Så hvis I har en opgave eller nogle spørgsmål, så kan I enten skrive her eller sende mig en PM.

Jeg håber at I kan bruge min hjælp! :)

EMNER DER ER DÆKKET:
MATEMATIK
Integraler
Bestemte Integraler


Sidst rettet af Rowan Søn 10 Aug 2014 - 19:07, rettet i alt 2 gange

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 6 Maj 2013 - 20:11

Vil meget gerne have din hjælp Very Happy

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 6 Maj 2013 - 20:18

Uhh det lyder rart Rowan xD
Så håber jeg da at du er bedre til at forklare end min lære, for han har en mani med bare at gentage det der står i bogen, og så sidder jeg bare? "HVAD? Jeg fatter stadig ik det lorte bevis :O" Hvilket ik er særlig godt, når jeg nu har Matematik på A niveau xD

Så du ender nok med at høre fra mig, på et tidspunkt, hvis der er noget jeg ik forstår og så må vi håbe at du kan hjælpe mig ^^

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 6 Maj 2013 - 20:29

Caroline: Du har fået et svar på din PM! Smile

Starling: Du skriver bare en PM med dit spørgsmål, hvis du bliver i tvivl om noget! Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 6 Maj 2013 - 20:46

I know!

Anbefaler folk! Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 20 Maj 2013 - 17:21

Hi Rowan,
Tror du, at du kan forklare mig hvordan man bestemmer integraler? Har lige fået en opgave, og jeg forstår ik hvordan jeg skal bestemme dem.
Er det meningen at jeg bare skal finde ligningen, eller skal jeg udregne dem, for at bestemme dem?

Håber du kan hjælpe,
-Starling

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 20 Maj 2013 - 19:11

Hej Star: Det tror jeg bestemt. Kan du evt. sende mig din opgave?

Integralregning sker ved at man skal finde stamfunktionen af en given funktion. Hvis F'(x)=f(x) så er F(x) stamfunktionen for f(x). Hvis F er stamfunktion til f, så er alle funktioner af formen F + k, hvor k kan være alle relle tal, også en stamfunktion til f. Alle kontinuerte funktioner har en stamfunktion.

Altså skrevet matematisk: Rowans Lektiehjælp LP2GTRJ

Differential- og integralregning kan siges at være modsætninger. Hvor vi i differentialregning finder den afledte funktion af en given funktion, så finder vi i integralregning derimod funktionen, af en givet afledning.

Det kræver, at du forstår differentialregning, hvis du skal kunne forstå integralregning.

Husk på at F'(x) = f(x)
Lad os se på et eksempel:
Hvis vi får opgivet en funktion, f(x) og vi bliver bedt om at finde Stamfunktionen, F(x), så kan du følge nedenstående fremgangsmåde:
f(x) = 2x+4
Stamfunktionen er her:
F(x) = x^2 + 4*x
Dette skyldes at
F'(x) = (x^2+4x)' = 2x+4 = f(x)
Rowans Lektiehjælp Al3dw9
En lille huske-regel er, at alle tal, der ikke er påvirket af den funktionsafhængige, skal have ganget en funktionsafhængig-del på. Dérfor kommer der til at stå x^2 + 4x og ikke bare x^2 + 4. Husk altid at gange et x på, hvis der står et tal i f(x) som IKKE bliver ganget på et x-led Smile

Dette kan godt være svært at forstå, derfor har jeg lavet en lille "regneregel" som du kan bruge når du skal løse integraler i hånden. Nedenstående kan du se sammenhængen ved integralregning:
Rowans Lektiehjælp WOVzVg8
Til venstre ser du f(x) funktionerne, og til højer med blå står F(x) funktionerne. Du bemærker måske at der er en sammenhæng mellem funktionerne og deres svar.
Hvis f(x) = n^2 så er F(x) = 1/3 n^3
Hvis f(x) = n^3 så er F(x) = 1/4 n^4
Hvis f(x) = n^4 så er F(x) = 1/5 n^5
Man kan dermed matematisk opskrive en formel, der er let at bruge og dejlig let at huske:
Rowans Lektiehjælp KlNNoSK


Lad os prøve med et reelt eksempel på en reel funktion:
f(x) = x^2 + 5*x - 2
Find F(x):
Før vi går igang skal du lige bemærke, at der står 5*x - dette betyder at vi skal bruge ovenstående formel på x og dernæst gange det med 5. Fremgangsmåden kan ses nedenfor:
Rowans Lektiehjælp ESo2QAC
Teknisk set er dette svar det rigtige, men vi glemmer dog noget vigtigt. Vi nævnte tidligere at funktionen havde formen F + k. Hvad er k? k er en konstant der bliver sat på, og det kan være alle tal mellem himmel og jord. Vi ved ikke hvad k er i vores eksempel, så hvis man skal skrive svaret HELT rigtigt op (og det bør du altid huske) så skal der faktisk stå:
Rowans Lektiehjælp 8pQYJbr


Et andet eksempel:
Rowans Lektiehjælp 3GmEzgT


Jeg håber disse eksempler og min halv-dårlige forklaring hjalp en smule Smile Eventuelt send mig din opgave og så kan jeg prøve at forklare det ud fra den Smile

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 20 Maj 2013 - 19:25

Rowans Lektiehjælp Dcfo6d

Det er den opgave jeg har fået, og jeg forstår bare ik hvordan jeg skal bestemme dem.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 20 Maj 2013 - 20:54

Okay, din opgave har bestemte integraler.

Bestemte integraler har grænser, som du kan se i toppen og i bunden af integraletegnet. Jeg har løst de to opgaver og forsøgt at forklare hvad jeg gør. Jeg håber det hjælper:

Rowans Lektiehjælp IaQDkfl
Jeg glemte lige at tilføje +C i svaret i denne opgave.

Rowans Lektiehjælp A5hppu

Jeg håber min gennemgang af opgaverne hjalp lidt på det. Basically når du skal løse et bestemt integrale, så skal du følge fremgangsmåden:
F(b) - F(a)
Hvor b er den øverste grænse og a er den nederste. Du skal altså finde stamfunktionen for hele funktionen, og så sætte grænserne ind på x'es plads. Derefter skal de trækkes fra hinanden.

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Man 20 Maj 2013 - 21:01

Ahh Oka Very Happy
Tusind tak ^^ Det hjalp faktisk. Det giver i hvertfald mere mening, end da min lære forklarede det ^^
Så må vi barehåbe at jeg husker det der indviklede noget xD

Tusind tak for hjælpen Smile Du er en skat

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Tirs 4 Feb 2014 - 20:45

Wauuuw...... Jeg føler mig pludselig uintelligent...

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Gæst Søn 10 Aug 2014 - 19:01

Nu da de fleste starter i skole igen, vil jeg lige fremhæve dette lille emne og lade jer alle høre, at jeg endnu står til rådighed. Nu ikke kun til matematik, men ligeledes til fysik, kemi, dansk og engelsk!

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Rowans Lektiehjælp Empty Sv: Rowans Lektiehjælp

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum