Periode | Renæssancen
Årstal | 1168
Årstid | Efterår
Måned | Oktober
Den sidst registrerede bruger er Victoria
Vores brugere har i alt skrevet 164955 indlæg i 8752 emner
Spørgsmål: Karakterstyring i henhold til f.eks evner?
:: Brugerhjørnet :: Spørgsmål
Spørgsmål: Karakterstyring i henhold til f.eks evner?
Personligt er jeg en kæmpe tilhænger af karakterstyring, så længe det er blevet tilladt. Det kan peppe et hvert emne op, at der sker noget fedt og uventet, og karakterstyring er ofte en god måde at bringe det ind i et emne på. Og derfor synes jeg også at det er super fedt, når en medspiller har en evne eller en karakter, der lægger ekstremt meget op til karakterstyring. Så længe der bliver spurgt først, selvfølgelig.
Men, der er forskellige grader for karakterstyring. Personligt syntes jeg at det er fint at nogen gør noget ved min karakter der gør hun kun kan gøre noget bestemt, uden at spørge om tilladelse, så længe de ikke direkte skriver hvad hun gør/tænker. Men nogle har evner, som eksempelvis manipulering, hvor de rent faktisk går ind og siger, at min karakter skal gøre noget bestemt, og grundet evnen er det umuligt at gøre andet. Er det okay?
Så jeg gætter på, at mit spørgsmål i virkeligheden er så simpelt som følgende:
Hvor går grænsen, imellem karakterstyring der er okay uden tilladelse, og det karakterstyring der skal bruges tilladelse til, før det er okay? Og ændrer den grænse sig, når det handler om evner? Der er kommet en del evner, der 'tvinger' medspillerne på en eller anden måde til at gøre/se/tænke/føle en bestemt ting, hvis evnen bliver brugt - skal man så spørge om tilladelse før man bruger den, eller er det noget andet 'fordi det er en evne'?
Hvis min karakter havde en evne med at kunne bestemme en anden persons følelser, og det ville være dét min karakter gjorde i et emne uden diskussion - skulle jeg så spørge om tilladelse? Og ville det være noget andet, hvis det handlede om at eksempelvis vise illusioner, da man teknisk set også bestemmer hvad den anden karakter ser? Hvor går grænsen mellem at det er karakterstyring og spilskabende? Også i forhold til evner?
Det ser ikke så simpelt ud, men alle spørgsmålene leder tilbage til det første.
Jeg har et par gange oplevet at folk overskred den grænse jeg personligt havde i forhold til karakterstyring, ikke kun i forhold til evner, men også helt normale emner, så nu spørger jeg folket: Hvor er jeres?
- Del
Evner/magibøger : I'm connected to the spiritual world, both physically and mentally. Improved body-skills and senses.
Sv: Spørgsmål: Karakterstyring i henhold til f.eks evner?
Per regel er det ikke tilladt at bruge godmode (At kontrollerer andres brugere)
Når du siger karakterstyring, tænker jeg på folk der "overtager" ens karakter og bestemmer hvad han eller hun skal gøre nu. Personligt ville jeg slet ikke kunne lide det, det er jo min karakter! Hvad hvis personen tvinger den til noget jeg ikke vil? Det er min karakter og jeg er den eneste der kan og skal spille den
Det ville ødelægge mit spil, hvis jeg bare skulle være tilskuer og ikke kunne skrive andet end "Og nu gør han det, som du sætter ham til" - bum. ^^
For mig at se fjerner man det spændende element i et emne: Hvad gør den anden person nu? Noget uventet, som jeg havde forestillet mig eller...ja, slet ikke noget?
Med evnerne fungerer det på den måde at kan den kontrollerer folk, på en eller anden måde, vil vi admins helst gerne se på den, før den tages i spil. Især hvis den giver total kontrol over andre. For det meste siger vi nej tak til sådanne evner, netop fordi de blevet set som mere skadelige end gavnlige. Andre gange, hvis de ikke er så slemme og vi kan mærke at personen er erfaren og kan styre det, giver vi tilladelse. Men, at de første spørger brugeren inden de bruger deres evne, eller, i ekstreme tilfælde, skriver til en admin, når den bliver eller skal bruges.
Uanset hvad, skal det være folks egne valg. Man må ikke tvinge det over hovedet på folk.
Og nej, jeg er ikke dobbeltmoralsk!
Jeg ved at jeg har en evne der kan manipulerer med folk, men hvis i spørger folk (inkl. mig selv) bruger jeg den næsten aldrig og hvis jeg gør, er det på NPC'er. Jeg bruger den kun på en bruger, jeg allerede har aftalt det med og kun inden for de rammer vi har aftalt
- Antal indlæg : 10266
Evner/magibøger : Forvandle sig til dæmon. Death-force manipulation. (se profil)
Der findes nemlig mange forskellige slags. Den slags du beskriver .. Well, hvis nogen gjorde det ved mig, ville jeg skrive til personen og bede dem ændre deres svar, fordi jeg ikke gider det. Også selvom det så var hvad min karakter faktisk ville gøre - det skal jeg nok helt selv skrive, hvis det er hvad hun gør!
Men .. Der findes jo også den slags hvor der blive bestemt, at min karakter bliver slået eller at nogen tager hendes ting. Hvilket kan være suuper spilskabende. I princippet kan det vel godt være karakterstyring. Min karakter havde hånden på hendes 'something', så hvorfor bestemmer du at hun ikke stopper dig eller opdager dig inden du tager 'something'? Min karakter kunne måske have undviget hvis hun dukkede sig meget hurtigt og blokerede med armen, så hvorfor bestemmer du at hun ikke gjorde det?
Det er derfor jeg ikke helt selv kan finde grænsen. For ifølge mig, er der en grænse. Man behøver ikke spørge mig om min karakter ser noget bestemt. Hvis det er essentielt for plottet, så gå ud fra at hun gør det - jeg skal nok sige til hvis det er helt skævt, og ellers skal jeg nok finde på en grund til at hun ser det. See what I mean?^^
Evner/magibøger : I'm connected to the spiritual world, both physically and mentally. Improved body-skills and senses.
Såå...Du snakker om at hvis nogen lægger en hånd på ens lår, bestemmer de om man har lyst til dem?
Eller at hvis nogen ser en kæmpe sten foran sig, bestemmer de om du ser den, hvis den relevans for spillet?
Uanset hvilken en (eller noget) der er tale om, kan jeg ikke lide det. Jeg skal nok selv bestemme - Hele vejen igennem! Jeg går meget op i detaljer og selv den mindste smule kan helt ødelægge det for mig. ^^
EDIT: Hvis stenen virkelig har relevans, vil jeg selvfølgelig ikke ignorer den. Men der findes andre måder at gøre folk opmærksomme på dem. F.eks. ved at pege eller sige det.
Personligt, hvis indlægget bliver for kort og jeg gerne vil tilføje lidt mere, og at vi f.eks. går igennem byen, skriver jeg altid noget i stilen med "Hvis de gider at gå med" (omformuleret, så det "går-i-et" med indlægget) Eller på anden måde gør det klart for mine medspillere at de selv bestemmer, så hvis de ikke gider det, jeg nu har i tankerne, har de muligheden for at vælge eller gøre noget andet - Hvem ved, måske tænker de på noget endnu sjovere?
Hvis det ødelægger mine emner, ved jeg det ikke. For ingen har kommenteret det. Men det er hvad jeg gør, uanset hvad, for jeg foretrækker folk har frihed og mulighed at gøre præcis som de vil. Og da jeg ikke selv kan lide det, på noget punkt, gør jeg det jo heller ikke med andre
Evner/magibøger : Forvandle sig til dæmon. Death-force manipulation. (se profil)
Men jeg forstår godt hvad du mener, og er til dels enig. Jeg gør det også selv. Eksempelvis, hvis jeg mener at en anden karakter skal et sted hen for at fortsætte plottet, vil jeg skrive noget ala at Delilah går derover uden at tjekke om han/hun følger med. Og når hun er derovre, vil jeg sige noget ala "hvis han/hun havde fulgt Delilah", kinda thing. Så jeg forstår sagtens hvad du mener.
Jeg er dog uenig i at der ikke er en gråzone imellem karakterstyring og bare at holde liv i et plot, eller skabe noget spil. Men dér tror jeg bare det er holdningsforskel der ligger i vejen!
Evner/magibøger : Evne: De mørke flammer
Personligt...
Altså bare fordi jeg ikke kan lide det, kan andre måske. Godmode er ikke tilladt, men hvis man har aftalt og stopper, hvis den anden mener man alligevel er gået for langt, burde der vel ikke være nogen ko på isen^^
Hvis man ikke tør, eller hvis det er for alvorligt, står vi admins altid klar til at hjælpe og guide
Og Raf, lige netop dér, syntes jeg at du kommer med et fremragende eksempel på den værste form for karakterstyring jeg mener nogen kan lave, hvor det efter min mening aldrig er okay. Hvis man går ind og forsøger at bestemme hvad min karakter mener om noget, eller hvad hun føler om noget bestemt, så bliver jeg først mopset. Fysiske ting kan bortforklares, men ingen rører min karakters følelser ud over mig!
Som Sean også siger, så kan problemet jo nemt 'fikses' ved at man skriver til personen 'du styrede min karakter dér, og det gider jeg ikke. Vær sød at slette det'. Selvom Raf så godt nok har et tilfælde hvor det .. eh .. ikke fungerede, lad os sige det sådan. Jeg kan godt huske det tilfælde;)
Hvis du har skrevet til en admin, og det ikke hjælper - Så skriv igen. Måske retter personen sig ikke efter det, eller er stadig forvirret og kan bare have skrevet "Det er i orden" til en admin, uden at være klogere. Uanset hvad, burde vi admins kunne guide personen.
Men nu er diskussionen vist gået lidt væk fra hvad folk mener om det, til hvad løsningen på det kan være?
Del, det er jo ikke en styring af den anden person. Det er en styring af dig selv, som reagerer med sine omgivelser. Et uheld. (Eller planlagt, whatever...). Det ser jeg ikke som styring. Og man har jo stadig et valg. Man kan enden lade det falde til gulvet og smadre (Medmindre du allerede har besluttet det) eller lade som om man prøver at gribe den, at det bliver spildt ud over en (Forestiller mig det er en kop). Jah...Kan se hvad du mener, men...personligt ser jeg det ikke som en styring som sådan? Mere en...Reaktion? Oo
Well...For mig er det slet ikke karakterstyring
» Dumt spørgsmål
» Emner - Spørgsmål
» Profilbillede - what to do? [Spørgsmål]
» Spørgsmål?
:: Brugerhjørnet :: Spørgsmål
Fre 1 Nov 2024 - 12:48 af Juniper
» Bog klub - idetråd til bøger
Tors 31 Okt 2024 - 15:29 af Genevira
» A royal search for knowledge
Tirs 29 Okt 2024 - 19:47 af Renata
» What do you get, when you mix a broken heart with bad company?... A sinful cocktail.
Man 28 Okt 2024 - 23:38 af Victoria
» Wait a meow-ment... this can't be good! - Dr. Trott
Søn 27 Okt 2024 - 2:02 af Vinyx
» Ny hersker af Aquener (admin nyhed)
Lør 26 Okt 2024 - 17:53 af Victoria
» In the Hands of a Demon - Emery
Ons 23 Okt 2024 - 23:18 af Emery
» Your new home, my little sweetheart
Tirs 22 Okt 2024 - 20:12 af Renata
» As if anything would change (Valentine)
Søn 20 Okt 2024 - 23:20 af Valentine