Log ind

Jeg har glemt mit kodeord. Send nyt kodeord via email

Periode | Renæssancen

Årstal | 1168

Årstid | Efterår

Måned | Oktober

Seneste emner
» Oh, My Sweet Summer Child - Juniper
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptyFre 1 Nov 2024 - 12:48 af Juniper

» Bog klub - idetråd til bøger
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptyTors 31 Okt 2024 - 15:29 af Genevira

» A royal search for knowledge
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptyTirs 29 Okt 2024 - 19:47 af Renata

» What do you get, when you mix a broken heart with bad company?... A sinful cocktail.
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptyMan 28 Okt 2024 - 23:38 af Victoria

» Wait a meow-ment... this can't be good! - Dr. Trott
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptySøn 27 Okt 2024 - 2:02 af Vinyx

» Ny hersker af Aquener (admin nyhed)
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptyLør 26 Okt 2024 - 17:53 af Victoria

» In the Hands of a Demon - Emery
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptyOns 23 Okt 2024 - 23:18 af Emery

» Your new home, my little sweetheart
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptyTirs 22 Okt 2024 - 20:12 af Renata

» As if anything would change (Valentine)
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat EmptySøn 20 Okt 2024 - 23:20 af Valentine

Mest aktive brugere denne måned
Juniper
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Voteba13Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Voteba14Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Voteba15 

Statistik
Der er i alt 192 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Victoria

Vores brugere har i alt skrevet 164955 indlæg i 8752 emner

Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat

Go down

Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Empty Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat

Indlæg af Gæst Ons 19 Apr 2017 - 10:59

Så.. Min søster har sin konfirmation næste år og jeg tænkte at jeg lige skulle være en god søster og give hende en god (??) bog. Hun elsker at læse, så jeg tror at hun ville læse den bog jeg har i tankerne.

SPOILER ALERT (TIL DEM DER IKKE VIL SPOILES ELLER WHATEVS, VED IKKE HVOR MEGET DET KAN SPOILE)

Nogle der har læst bogen (Der er også serien på netflix, men jeg er interesseret i bogen) "Døde piger lyver ikke" af Jay Asher? Til jer der har, vil i så mene at det kunne være i orden at give bogen til ens 13-årige lillesøster i konfirmationsgave? Personligt ville jeg ikke selv kunne se problemet (UDOVER de emner som voldtægt og selvskade som bliver samlet op på i bogen - Ved ikke helt om det er noget for en 13-årig, at læse.) da den samler op på gode emner som mobning og hvad det medfører?

Hvad tænker i?

Her er hvad jeg primært tænker:

Gode ting:
- Bogen tager fat i nogle relevante emner for en ung pige i udskolingen (Mobning, medfølgerne osv osv)
- Det kunne hjælpe hende til at indse hvordan hun selv skal behandle sine klassekammerater (Med det sagt, siger jeg ikke at hun mobber nogen)
- Generelt ville jeg syntes at det kan hjælpe hende til at forstå visse ting (Dog har jeg ikke læst bogen selv, men regner med at jeg gør det før jeg beslutter hvor vidt hun skal have den)

Dårlige ting:
- Min primære frygt er at hvis min søster ender op i lignende ting, vil bogen resulterer i at give hende de forkerte idéer. Altså at bogen går imod det formål jeg havde til at starte med.
- Der er nogle ret heftige ting som jeg ikke ved hvor vidt en 13-årig burde læse (Voldtægt, selvskade, selvmord)
- At hun begynder at "glorify" selvmord og selvskade, som kritikere har nævnt om showet.
- I billederne nedenunder står det nævnt at det er godt for 8.- 9.-klassere at læse. Så spørgsmålet er om hun er for ung til at læse det?

Her nogle ting jeg har fundet på nettet om bogen:

Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Sk%C3%A6rmbillede+2012-10-11+kl.+11.08.19
Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Sk%C3%A6rmbillede+2012-10-11+kl.+11.08.13

Gæst
Gæst

Tilbage til toppen Go down

Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Empty Sv: Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat

Indlæg af Gæst Ons 19 Apr 2017 - 11:31

Det er lidt svært, nu har jeg søgt lidt rundt på nettet - da jeg ikke har læst bogen. Jeg har læst lidt forskellige meninger fra folk omkring aldersgrænsen - både unge og forældre..
Jeg tror du skal tænke meget på din søster som person, og om du tænker om emnerne er nogle hun kan forstå og omfavne.

- Der er både unge som siger 13+ andre siger 15+ og nogle 18+
Så dermed mener jeg du skal tænke om hende som person, når det kommer til bogen da det meget forskelligt hvordan folk ville kunne tackle den c: <3

Gæst
Gæst

Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat Empty Sv: Gave idè til ung søster: For voldsom? - Debat

Indlæg af Sean Ons 19 Apr 2017 - 11:36

Hm. Det var et svært spørgsmål. Du har i hvert fald gjort dig mange tanker omkring det.
Jeg har faktisk selv læst bogen, selv om det er mange år siden. Den står fint på min hylde lige nu. Jeg fik den af en veninde, der havde den, efter jeg spurgte om jeg måtte låne den. Tror ikke jeg har været meget mere end 15 år selv eller deromkring. Jeg husker dens gode og medrivende historie, da jeg læste bogen, omend jeg er tøvende omkring at se serien. Mest fordi det kan kede mig at se noget, hvor jeg allerede kender historien. På det tidspunkt havde jeg som sådan ikke et "problem" i forhold til de problematikker som bogen handlede om. For at være ærlig, tror jeg sagtens nogle af bogens budskaber er fløjet over hovedet på mig, da jeg jo læste den for dens historie og ikke fordi jeg ville sætte mig ind i mobning, selvmord m.v.
Men den kan godt være en smule skræmmende. Den er lidt dyb. Smile

Anyway. Jeg tror det er meget op til dig, hvad du vil. Du kender din søster bedre end (formentlig) mange af os andre. Personligt ville jeg nok overveje det, alt efter hvor "moden" vedkommende virker. Folk vokser op med forskellige tempo. Men generelt, tror jeg heller ikke der sker noget ved at give hende bogen.
Hvis I har et godt forhold til hinanden, kan du jo også give hende bogen og måske bagefter snakke med hende om den?
Eller spørge nogle i familien til råds, der også kender din søster? Smile
- Selvfølgelig kan en person jo også udvikle sig en del på et år. Måske virker din søster ikke så "moden" til bogen lige nu, men den kan være god for hende om et år? (Idk - kender ikke din søster xD )

Can someone tell me what I'm thinking? I am starting to dig the crazy~
Sean
Sean
Admin

Antal indlæg : 10266
Evner/magibøger : Forvandle sig til dæmon. Death-force manipulation. (se profil)

Indlæg af Gæst Ons 19 Apr 2017 - 13:16

Jeg har ikke en lillesøster, så jeg ville ikke vide det, men tror meget som sean siger og butterfly, det kommer an på hende som person. Kan hun, klare de emner i hendes, alder eller er hun måske ikke egenet til og læse den i nu, men ingen herinde tror jeg kender hende bedre end dig, så yeah. Smile

Gæst
Gæst

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum